2012. május 5., szombat

Chitwan Nemezeti Park

Nepál kultúrális és vallási öröksége mellett jelentős természeti értékei vannak. Északon a Himalája, középen az alacsonyabb hegyvidék, délen a síkság a nemzeti parkokkal, vadvilággal.

Az út cca 200 km Kathmanduból, és busszal 6 órán keresztül zötykölődünk az igencsak forgalmas 2*1 sávos úton ...

5 féleképpen lehet közúton utazni:
- bérelt motoron: izgalmas kihívás
- taxi: drága
- toyota kisbusz: drága
- turista busz: mi evvel utaztunk
- helyi buszok: olcsó, és kihívás.

Az út folyamatosan kanyarog, a max. sebesség 60 km/h, előzni csak beláthatatlan kanyarokban lehetséges, ergo mindig jön veled valaki szemben ott is ahol normális esetben nem számítasz rá, folyamatos a dudálás, a teherautók szenvednek, mindenki döcög néha, viszont az út végig hegyoldalban, folyóvölgybe halad ...

A buszok egy központi helyen tesznek le, ahol a szállás járműve már várt ránk ...

Mi az egyik folyó partján szálltunk meg ...

Nagyjából ezen a környéken mindegyik szállás ugyanazt nyújtja, a megrendelt programokra a szállásról visznek egy-egy központi helyre.

Első program: elefánt etetés ...

Az elefántok része a mindennapi életnek, az emberek úgy tartanak a házaknál elefántot, mint Európában lovakat ...

...

Másnap reggel dzsungel-túra. Először utazás a folyón ...

majd kiszállás a csónakból, és az erdőn keresztül séta vissza a szállásra. Ahogy megállt a csónak, valaki felkiáltott magyarul ( nem én ): odanézz, ott van, ott van ....

Egy orrszarvú legelészett békésen, majd sétált le a folyóhoz inni. Tettünk egy nagy kört, hogy óvatosan kikerüljük, mivel állítólag rosszul látnak, de jó a szaglásuk, és határozottan támadnak ha kell.
Ennek tudatában meneteltünk a dzsungelben öten: 3 fő turista ( 2 magyar és egy japán strandpapucsban ), valamint 2 fő vezető. Fegyver nem volt a vezetőinknél, csak 1-1 bot, gondoltam, ha valami izgalom támad, akkor esélyeink nem igazán biztatók.

vadméhek

valami mindig figyel

Aztán ahogy szépen mendegéltünk, és kiléptünk a fák közül egy magas füves területre, egyszerre csak cca 6 méterre tőlünk egy hím orrszarvúval néztünk farkasszemet. A vezető megfordult, és rohanni kezdünk az ellenkező irányba, szerencsére nem jött utánunk az orrszarvú, hanem legelészett egy kicsit és eltűnt a bozótosban. Meleg volt, leizzadtunk.
Ahogy mentünk tovább a vezető megállt, és a porban mutatta a leopárd nyomait ...

Kérdeztem most mi a helyzet? A vezetők valamit beszéltek egymás között, utána mondták, menjünk tovább kicsit siessünk, mert a nyomok frissek, de ne féljünk. Mondtam: Á, semmi baj, otthon két leopárd lakik az udvaron.
Magaslesen megpihentünk ...

majd 3 órás gyaloglás után elértük a folyót, ahol átkeltünk az emberek lakta túlpartra.

A fő vezetőnek a jobb karján csúnya forradások voltak. Azt mondta orrszarvú harapta meg, gondoltuk azóta talán összehaverkodtak.

Ebéd után újabb program: dzsungelszafari elefántháton. Egy kicsit biztatóbb volt, talán az elefántnak több esze van, mint a bátor embereknek.

Az erdőben szarvasok, vaddisznók, különböző szárnyasok voltak. Élmény volt.
A szállásunknál szerveztünk magunknak egy kis elefánt programot ...

...

Majd másnap irány vissza Kathmandu, majd Nagarkot.