2017. január 30., hétfő

2017 Mianmar - Bagan

Mandalayból Baganba az egyik legnépszerűbb közlekedési mód ha hajóval lecsorgunk a folyón.
Bagan területe 3 részből áll:
- Nyaung-U: ide érkezik a hajó, itt van a reptér, a terület legészakibb része;
- Old Bagan: fallal körbevett terület, Bagan közepén helyezkedik el;
- New Bagan: a legdélebbi terület.
Az egyes részek között 5-6 km a távolság, a látnivalók biciklivel vagy robogóval közelíthetők meg a legegyszerűbben.

Baganban állítólag a műemlékvédelem miatt csak elektromos robogókat lehet használni, de úgy tűnt ezt igazán csak a turistákkal tartatják be.

A hajó is Nyaung-U-ba érkezik. A kikötő ...

Valakik hajóznak, mások mosnak ...

Kerítettünk egy lovaskocsit ...

és keressünk szállást ...

Bagan ezernyi templomáról, pagodájáról és sztúpájáról híres. A 9. század közepétől a terület fejlődésnek indult, a király áttért a buddhizmusra, és a későbbi uralkodók is sok ezer templom építésével erősítették meg hitüket. Aztán jött a tatárjárás: pusztulás, elnéptelenedés stb...
A közelmúltban két jelentős földrengés: 1975-ben és 2016-ban nagy pusztítást végzett a műemlékek között, sajnos több épület mai is le van zárva, és megsemmisülés előtt áll.
Bagan nem része az UNESCO Világörökségének, mivel a templomok felújítása néhol nem tetszett a bizottságnak. Ennek ellenére lenyűgöző hely, és a Világörökség része, akárki akármit is gondol.
A mianmari kormányzat saját feladatának tartja a terület fenntartását, a turistáktól 25 USD/fő belépési díjat szednek a felújítások finanszírozására.

Szabadon lehet kóborolni a műemlékek között, nincsenek aszfaltozott utak, nagy a por.
Induláskor ...

érkezéskor ...

A hotelekben adnak térképet, ami alapján a főbb templomokat akár 2 nap alatt is végig lehet rohanni.
Mi 4,5 napig maradtunk, elbóklásztunk, nézegettünk ...

Így sem jutott időnk a folyón hajókázni, vagy léggömbről nézni a napfelkeltét, és nem készítettük el a sokadik naplementés képet sem ... majd legközelebb.

Szállásunkhoz közel a Shwezigon Pagoda ...

A pagoda és a főút között remek utcai étkezde, nagyon finoman főz a fickó és nagyon olcsó ...

egy adag a levessel együtt cca 330 ft ... zöld papaya salátával 450 ft.

A legjobb robogót bérelni.
Az első napon próbálkoztunk biciklivel ( 2.000 kyat/fő/nap ), de a porban biciklizni 20 km-t a 33 fokos melegben nem a mi műfajunk.

Elektromos robogónál, 8.000 kyat/nap.

Az első templom meglátogatása nagy döbbenet volt:

Azt gondoltuk, ha mindegyik ilyen unalmas lesz, akkor keresnünk kell valami medencét, és majd eluszkálunk ott még 4 napig.
Aztán felmásztunk az egyik pagodára ( Shweleiktoo ) ...

és megkaptuk az első löketet a kilátásból ...

Ezekután mindenre felmásztunk amire lehet, és kerestük a tökéletes kilátást ( ami ugye nincs, mivel ahol lenne, ott vagy sok a turista, vagy éppen renoválás miatt a műemlék teteje kék vagy zöld fóliával van betakarva ).

A templomok körül ugyanazt lehet kapni: pólót, sálat, festményt, kis harangot. Viszont nem tolakodóak, megértik ha nem veszel, nagyon ritka, hogy az elutasítás ellenére tovább erőlködnek.

Buddha mindenütt ...

A felkapott Htilominlo pagodában Buddha falfestések borítják a falakat, ami nem fényképezhető. Azonban egy kicsit délebbre az Oak-kyaung-gyi pagoda-t szinte senki nem látogatja, turista nincs, egy helyi asszony felügyeli az építményt, a falfestményei szabadon fényképezhetők, és közelről szemügyre vehetők. A pagodában nincs világítás, az összes fény annyi, ami kívülről beszűrődik, ügyeljünk arra, hogy fényképezéskor ne használjunk vakut. A pagoda az úttól beljebb található, szinte senki nem megy arra, mindenki befejezi az út menti jellegtelen épületekkel, nem is sejtik, hogy 50 méterrel beljebb kis ékszert találhatnak ...

Mianmarban jellemző, hogy a gazdagabb emberek "örökbe fogadnak" egy-egy pagodát, gondoskodnak annak renoválásáról, és tisztán tartásáról.
Véletlenül belefutottunk egy ilyenbe, az örökbe fogadója egy magas rangú hivatalnok ...

Különböző stílusú templomok épültek cca 300 év alatt.

egy kis hindu beütéssel...

A legismertebbek egyike az Ananda Paya: központi helyen található.

körülötte kisebb templomok ...

Éppen egy fesztivál volt: folyamatosan egymást váltogatva szerzetesek olvastak szent szövegeket...

A környezet ...

Személyes másik kedvencünk a Bhaya-Thon Zu Paya ami a

Tham Bula Paya mellett található 1 km-re a főúttól, kicsit kieső helyen.

Sajnos a 2016-s földrengés nagy kárt tett a környékben, a templomok 80%-a összedőlt vagy megsérült. A Bhaya-Thon Zu Paya is vaselemekkel van összefogatva, és félő, hogy pár éven belül, már csak a fényképek maradnak.

New Baganban található Mianmar első írásos emléke, egy 4 nyelvű kőoszlop ( a Rozetti kőhöz hasonló ), melyre korabeli nyelveken köztük mianmari és páli nyelven is szent szövegeket véstek.

A naplementére más-más templom tetején vártunk ...

Vannak ahol külső lépcsőn ...

máshol belső folyosón lehet feljutni a tetőre vagy a második szintre ...

Következő uticél a Ngwe-Saung Beach ...